El que sí ha demostrat evidència de la seva utilitat és la teràpia cognitiva-conductual, que consisteix bàsicament en una intervenció centrada en el propi reconeixement de les sensacions i emocions i l’adquisició d’habilitats per a fer front als efectes negatius d’aquestes.
Com explicàvem, moltes vegades és suficient amb conèixer les “Idees bàsiques per afrontat el DAR”. Però d’altres vegades una intervenció psicosocial pot ajudar. A DAREmpordà apostem per la intervenció psicoeducativa online basada en la teràpia cognitiva-conductual desenvolupada per un grup d’investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que s’ha demostrat una eina útil en molts casos de DAR. El nom d’aquesta intervenció és DARWeb.
En aquesta intervenció s’ensenya a les famílies diverses estratègies que els poden ajudar a seguir amb les seves activitats malgrat tinguin dolor. Algunes d’aquestes són:
1.Fixar objectius: cal pensar en com voleu que sigui la vostra vida més enllà de que hi hagi o no dolor, per això pot ajudar el fet de fixar-se objectius especificant les coses que voleu aconseguir). Seguir els consells de la Imatge, els objectius han de ser SMART.
2. Pensar positivament: quan hi ha un problema de dolor recurrent, moltes vegades apareixen pensaments negatius en els nens i els pares que poden empitjorar el dolor. Identificar aquests pensaments, desafiar-los i canviar-los per uns més positius pot ajudar a afrontar millor la situació (veure vídeo exemple a continuació de com els pensaments poden condicionar les nostres activitats).
3. Relaxació: l’estrès (els nervis) poden fer moltes vegades que el dolor incrementi. Per aquest motiu, que el teu fill/a es relaxi pot ser una bona estratègia.
4. Distreure’s quan hi ha dolor: si quan apareix el dolor el teu fill es distreu li prestarà menys atenció i segurament el sentirà amb menys intensitat.
A més, confiem i comptem amb el suport dels psicòlegs del Centre de Salut Mental Infanto-Juvenil (CSMIiJ) per als casos greus i/o persistents que es consideri que requereixen una atenció presencial.